message در اصلاح زبان های برنامه نویسی رویداد گرا و شی گرا به معنی توابعی هست که در صورت وقوع رخدادی اتفاق می افتند و در اصلاح به این رویداد ها Event یا Message گفته می شه که توسط توابعی مثل SendMessage یا غیره به صورت اختیاری یا اتوماتیک و در پشت پرده توابع عضو یک کلاس ممکن هست که اجرا بشه.

به عنوان مثال کامپونت RigidBody در یونیتی دارای سه message هست :

OnCollisionEnter


وقتی اجرا می شود که کلایدر/ریجید بادی یک گیم ابجکت،کلایدر/ریجید بادی گیم ابجکت دیگه رو لمس می کنه یا در اصلاح برخوردی بین هر یک از کلایدرهای دلخواه دو گیم ابجکت رخ میده.
OnCollisionExit عکس حالت بالاست،یعنی به محض خروج از برخورد دو گیم ابجکت این فانکشن یا در اصلاح Event یا message رخ میده.
OnCollisionStay تا زمانی که کلایدرهای دو گیم ابجکت با هم برخورد دارند این message مدام اجرا میشه.یکی از کاربردهای این میسیج زمانی هست که دو گیم ابجکت داریم و یکی از اون ها isTrigger هست یعنی با وجود اینکه کلایدر داره گیم ابجکت دیگه کلایدر دار می تونه از کنارش یا داخلش رد بشه ولی برخورد تشخیص داده میشه. مثل زمانی که مثلا کاراکتر می خواد در حالت دو بعدی کنار نردبان باشه ولی برخورد رو تشخیص بدیم و مثلا یک شی بالابر مخفی زیر پای کاراکتر در لحظه ای وقوع این رویداد ایجاد کنیم که اگه مثلا فلش بالا زدیم بره بالا